KÖPVILLKOR
1. KÖP
Vid beställning träffas avtal om köp först när Hagängs Snickeri AB bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas oftast inom 48H efter beställningen har mottagits av Hagängs Snickeri. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Hagängs Snickeri har ägande- och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund.
2. PRISER
Alla våra priser är inkl moms 25%.
3. FRAKT
En fraktkostnad tillkommer om inget annat anges. Läs mer längre ner under 7. Transport.
4. BETALNINGSALTERNATIV/BETALNINGSVILLKOR
4.1 FAKTURA
Vid beställning av varor debiteras kunden en bokningsavgift på ca 20-30 % Resterande belopp faktureras när produkten är färdigbyggd. Leverans sker först efter vi mottagit full betalning. Fakturans betalningsvillkor är 10 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
4.2 FÖRSKOTTSBETALNING
Vid köp av våra lagerprodukter eller produkter som inte är beställda av kund så faktureras hela beloppet och först när fakturan är betald så skickas eller hämtas varan.
5. LEVERANSTIDER
Alla tillverkningsvaror (t.ex. bastustugor bastuflottar, förråd, slogbodar) produceras efter varje enskild order, levereras vanligtvis inom 4-8 veckor beroende på säsong och orderingång, om inte annat särskilt avtalats.
6. LEVERANSFÖRSENINGAR
Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Vi meddelar dig alltid om en försening skulle ske.
7. TRANSPORT
För alla leveranser gäller transport fram till leveransadressen förutsatt att vägen är framkomlig för lastbil.
I dom allra flesta fall så försöker vi samfrakta våra produkter för både en bättre miljö och ekonomisk synpunkt för både oss och våra kunder.
Det kan medföra att frakterna till vissa mindre trafikerade ställen kan ha en längre leveranstid än normalt som är ca 1 vecka efter slutbetalning.
När kunden får sin leveranstid bokad så meddelar vi det senast en dag innan, och då är det upp till kunden att se till att ansvarig person finns på platsen för mottagning av produkten.
Avhämtning vid vårt snickeri:
Du kan hämta dina varor själv vid vårt snickeri i Säter. Vi hjälper självklart till med lastning.
Leverans med lastbil:
Som kund ansvarar du själv för avlastningen av din produkt, ordna med traktor, lastmaskin eller truck. Behöver du information om vikt och storlek för att veta hur stor maskin du behöver så kontakta oss. Speditören ringer alltid i god tid innan leverans. Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning kommer din order levereras tillbaka och du som kund kommer att debiteras kostnaden. Vid leverans med lastbil så ingår 30min avlossning. Därefter debiteras du som kund 400 kr inkl moms per påbörjad halvtimme.
Leverans med kranbil:
Speditören ringer alltid i god tid innan leverans.
Vid leverans med kranlyft så ingår det 1h avlossning för samtliga produkter. Skulle du som kund orsaka ev förseningar så kommer du som kund att debiteras 1500 kr per timme inkl moms. När du väljer avlastning med kranbil. Var god och meddela oss antal meter från närmsta möjliga avlossningsplats där lastbilen kan stanna, samt att kranbilen får plats att fälla ut stödbenen. Detta för att vi ska ha möjlighet att kunna skicka rätt storlek på kranbil till ändamålet. Om inget anges så utgår vi från en standard på 12m lyftlängd från centrum på lastbilens hytt.
Om avståndet visar sig vara längre än vad kunden angett så finns det risk att produkten inte kan ställas på den plats som önskas utan kan behöva ställas av på annan plats.
8. SKADADE VAROR
När du som kund tar emot dina varor skall du kontrollera att produkterna inte har fått några transportskador under leveransen. Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast på plats anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras. Om skadan först har kunnat upptäckas vid uppackningen måste du anmäla skadan till oss inom sex arbetsdagar efter mottagandet. Många gånger vill fraktbolaget besikta skadan, därför får du inte returnera, sälja eller reparera det skadade godset utan att ha kontaktat oss. Ta därför så fort som möjligt kontakt med oss.
9. ÅNGERRÄTT OCH ÖPPET KÖP
Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten.
OBS! Ångerrätten gäller inte:
- Varor som har producerats efter kundens beställning. Detta är varor som kundanpassats och tillverkats utefter kundens önskemål.
10. REKLAMATIONER
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss helst via e-post innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.
Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.
11. GARANTIER
De flesta produkter i sortimentet på Hagängs Snickeri säljs med ett års garanti. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan.
Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver Säljare eller någon av tillverkarens tekniker undersöka din produkt. I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet, etc.), har vi eller serviceverkstaden rätt att debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer.
Din följesedel/garantibevis är för enkelhetens skull samma dokument. Förvara dokumentet väl då detta krävs vid utnyttjande av garantin och reklamationsrätt. Vid fel som täcks av garantin skall varan repareras helt utan kostnad för dig som kund. Om du upptäcker ett fel på din beställda vara ska du kontakta vår oss så snabbt som möjligt. Kom ihåg att spara ditt kvitto, det gäller som garantibevis.
12. RESERVATIONER
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.
På Bastuflottar där bastun ej är placerad centrum så kan bastuflotten trots kompenserad flytkraft luta något.
13. SKYDD AV PERSONUPPGIFTER
I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post info@klapptrana.se). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår privacy policy).
Under 2018 ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund.
14. FORCE MAJEURE
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/
Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.
Länk: ec.europa.eu/odr
Då kommer du till:
“European Commission official website
The Online Dispute Resolution website is an official website managed by the European Commission dedicated to helping consumers and traders resolve their disputes out-of-court.”